Vad händer i klassrummet med iPad

Forskaren Karin Jönsson har startat projektet ”iPad som digitalt verktyg i läs- och skrivundervisning i tidiga skolår”  som löper under tre år i en klass i årskurs ett. Hennes inledande studie visar att när iPad introducerades i klassen arbetade läraren relativt traditionellt, med färdighetsinriktade appar. Men efter ett år har läraren förflyttat sig till att nu använda mer kreativa program där eleverna kan vara mer interaktiva. ”Det finns ett tydligt innehåll i lärandeprocesserna, surfplattan används inte bara för att det är ett roligt verktyg”. Att fokus flyttas från färdighetsinriktade till mer kreativa appar allt eftersom man lär sig iPad är kanske ganska självklart men samtidigt är det också tycker jag viktigt att man i arbete med iPad har ett medvetet tänkt om vad man har för syfte med de appar man använder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s