När barnen får välja

Något jag har funderat över är vilken sorts app barnen väljer när de fritt får välja. För att få en liten vink om det har jag valt ut appar som barnen har spelat många gånger och bland dem blandat mellan appar som jag vet att barnen gärna väljer men även tagit med några appar som jag tycker är pedagogiskt utmanande och kreativa . Min tanke från början är att barnen gärna väljer appar som de känner igen sedan tidigare och då gärna även hemifrån t ex Bilar 2, även om de kanske inte riktigt behärskar spelet, till förmån för appar med som jag tycker mer pedagogiskt nytänkande innehåll.

Resultatet blev så här:                    

Bilar 2                                9              

LEGO 4+                           8

Pettsons memory            5

Brave hedgehogs             5

Lego Duplo Zoo               3

Toca birthday party       2

Stadens hjältar                2

Toca hair salon                1

Build it up                         1

Miniundersökningen gick till så att barnen fick välja ut de tre appar som de tycker är roligast att spela.  De flesta barn valde snabbt ut tre alternativ. Som jag tänkt innan blev det Bilar 2  och Lego 4+ som fick mest röster.  Ett spel som t ex Windosill, tycker de äldre barnen är otroligt spännande och kan sitta länge med men inget barn valde den appen när de fritt fick välja ut sina favoritspel. Det tror jag hör samman med att barnen ofta väljer bland de logotyper som man känner igen men kanske också att man kan se vad andra har valt innan och då tar man samma som kompisen. Som pedagog kan det bli en balansgång mellan att visa på pedagogiska appar som uppmuntrar kreativitet och problemlösning eller appar som utgår från barns intresse. Sedan beror naturligtvis val av app på vad syftet med aktiviteten är. Men är det kanske så att även de appar som vuxna inte tycker är speciellt kreativt utmanande trots allt utvecklar barns kreativa förmåga bäst just för att de utgår från barnens intressevärld. Det var inte så uppdelat mellan vad pojkar respektive flickor valde som jag trodde. Nu syns det inte på bilden men pojkars val är markerat med blått och flickors val med rött. De populäraste apparna valde både flickor och pojkar. Sedan fanns det några appar som enbart pojkar respektive flickor valde och där blev valen kanske mer könsstereotypt. Pojkarna valde ”Pettson” och ”Stadens hjältar” medan flickorna ”Lego Duplo Zoo” och ”Toca hair salon”.

När jag frågade barnen varför de tyckte att Lego 4+ och Bilar 2 var roliga svarade de: ”Jag tycker det. Man bygger en massa grejer. Jag tycker att alla de här spelen är roliga.” och ”Det är kul att köra bil. Man gör flygplan och bilar och helikopter. Man gör så här… (visar med händerna)”.

Kommentera

