Affärslek på Förskolan Lergöken och i Toca Store

Under våren har Förskolan Lergöken utifrån barnens önskemål arbetat med att göra om ett läs- och mysrum till affär. Anledning till att de började bygga affären var att barnen ofta lekte affär både inne och ute i lekparken. Det var barnens inflytande som gjorde att pedagogerna valde ”affärstemat”. Först fick barnen hjälpa till att skruva upp hyllor. När hyllorna var på plats tyckte ett barn att det var tråkig färg på hyllorna. Tillsammans kom de fram till att de kunde åka till färgaffären, köpa färg och måla om hyllorna. Barnen var med och målade om hyllorna.

Under tiden tog både både barn och pedagoger med olika tomma förpackningar hemifrån för att få varor till affären. De äldre barnen var på studiebesök i en mataffär och fick se hur det såg ut och fick prata med de som arbetade där. Barnen fick även med sig reklamskyltar därifrån. Barnen hittade även en kassaapparat på loppis och tillverkade egna pengar. Nästa steg blev att göra iordning alla varorna i affären. Efter det var det invigning av affären med mingel och sedan var det dags att börja handla!

När barnen har lekt i affären har det varit 2- 3 barn och alltid en vuxen med. Pedagogerna berättar att en gång fick barnen komma på vad de skulle handla, gå till affären och handla och sedan till dockvrån för att laga maten. I uppbyggnaden av affärsleken har barnen varit med i alla steg, leken har även gett många tillfällen till bra samtal och affärsleken har skapat ett intresse hos barnen för siffror och bokstäver.

När jag var och hälsade på frågade jag barnen om de ville prova att leka affär även i iPad. I appen Toca Store kan två barn leka affär. Naturligtvis går det att vara fler som handlar men då får barnen dela på pengarna i portmonän. En ska välja varor och den andre bestämmer priset och slår in varorna i kassaapparaten. Sedan ska man lägga ner det man handlat i en kasse och avslutningsvis får man ett kvitto.

På frågan om de tyckte att det var någon skillnad mellan deras affär på förskolan och affären i Toca Store svarade barnen att ”Vi har inte samma saker. Jag handlade banan, glass och godis och mat och mjölk här. (Toca Store)” Ett annat barn tyckte att det var pengarna som var skillnaden, ”Ja, jag har betalat, i en plånbok. Vi har massor med pengar där i affären! (Förskolans affär)” Jag upplevde att barnen inte riktigt tyckte eller kopplade ihop att lek i affären och affärslek i Toca Store i stort sett är samma sak. Det är ett fenomen som jag har sett även när det gäller andra appar. Där tänker jag att vi vuxna runt barnen spelar stor roll för att barnen på ett medvetet sätt ska kunna använda de färdigheter de tillägnar sig i iPad även i andra situationer och tvärtom. Men också att det barnen lär sig i  iPad på förskolan är sådant som de har användning för även i andra situationer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s