Räkneknep i förskolan

”Räkneknep” är en app som övar färg, form, taluppfattning och talområdena 0-5 och 0-10 inom addition och subtraktion. Man övar även att räkna på fingrarna, att räkna med objekt/figurer, fler eller färre samt färg, form och höger/vänster. Totalt innehåller ”Räkneknep” ca 1500 övningar inom 23 olika kategorier. I appen kan man registrera fler användare och som pedagog kan man gå tillbaka och se statistik över barnens resultat och utveckling. Målgruppen är barn i ålder 3 – 8 år. Elever i särskolan tycker jag skulle ha stor nytta av ”Räkneknep” eftersom appen är enkel att förstå med tydlig grafik och innehåller många övningar inom varje kategori.

Man kan även välja mellan svenska, engelska och ryska, vilket skulle kunna ge nyanlända eller elever med annat modersmål möjlighet att öva matematik på deras eget modersmål. Det jag tycker kan ändras med appen är att fel svar markeras genom ett ljud men att man då inte kan ändra det felaktiga svaret. När man inte behöver ha rätt svar för att komma vidare tror inte jag att barn tar sig tid att fundera på vad som blev fel innan man går vidare till nästa övning.

Apptillverkaren skriver att ”för barns utveckling inom matematik är det viktigt att introduktionen av siffror, tal, mängd, färger och former sker i tidig ålder”. Det tycker jag också och det är mycket bra att matematiska begrepp som fler, färre, addition, subtraktion och öppen utsaga finns med i appen. Däremot tycker inte jag att appen är utformad för att passa förskolebarn. För att självständigt kunna veta vad man väljer mellan i menyerna behöver man kunna läsa. Barn behöver även känna igen siffror för att kunna utföra de flesta moment i appen. Min erfarenhet är att matematik i förskolan övas i vardagliga situationer med konkret material men att förskolebarn inte i lika stor utsträckning övar att känna igen siffror. Matematik i förskolan är så mycket mer än siffror och addition. För att passa även yngre förskolebarn tycker jag att appen därför hade behövt moment där man enbart räkna med hjälp av konkreta föremål. Som jag skrev förut tycker jag att matematik i förskolan i första hand ska introduceras och övas i vardagliga situationer och i vardagliga samtal men som ett komplement till den undervisningen tycker jag att appen är bra även för yngre förskolebarn.

One response to “Räkneknep i förskolan

  1. Pingback: Räkneknep i förskolan | iPad och dator i undervisning | Scoop.it

Kommentera

