Ordinlärning med egna bildordlistor

All forskning visar att för elever med svenska som andraspråk är ordförrådet den enskilt viktigaste faktorn för skolframgång i skolans läsämnen. Här har jag gjort ett förslag på hur man kan använda iPad för att på ett medvetet men också lustfyllt sätt arbeta med ordinlärning.

Eftersom förförståelsen är viktig kan elever börja med att använda appen My Playhome. My Playhome är en trycka hända app utformat som ett dockskåp, där man kan gå mellan de olika rummen, utforska de olika sakerna i rummet och även bilda olika familjer. Jättekul när mamma och pappa hoppar i fotöljen!. När eleverna har fått en konkret upplevelse av vilka saker som finns med på bilderna och hur de fungerar kan man gå över till att aktivt arbeta med ordinlärning. Sitter man som lärare med när eleverna spelar får man en uppfattning om vilka saker eleven kan, respektive inte kan namnet på, och planera sin fortsatta undervisning utifrån det. Att varje scen i My Playhome är indelat i olika rum/kategorier tror jag också gör det enklare för elever vid ordinlärningen. Vid andraspråksinlärning brukar ju tematiserat arbetssätt och att få höra orden i många sammanhang underlätta inlärningen.

När jag gjort bildordlistorna har jag först tagit en skärmdump av varje rum och sedan i appen Labelbox skrivit dit ordbilderna. Därefter har jag skrivit ut bilderna för att eleverna ska kunna använda bildordlistorna även utan iPad.

Med bildordlistorna tänker jag att man t ex kan öva:

  • Uttal och betoning av orden – eleven säger efter mig.
  • Substantiv – peka ut och namnge de substantiv som finns med på bilderna.
  • Ändelser – t ex bestämd och obestämd form.
  • En/ett – eftersom det brukar vara svårt att veta när man ska ha en eller ett kan man här lära in det som en ordbilder.
  • Adjektiv – t ex peka på alla gula saker?
  • Prepositioner  – finns glassen på eller i kylskåpet?
  • Ordbilder – gör man övningen i grupp kan de elever som kommit längre i sin språkutveckling utmanas genom att öva ordbilderna

Jag har gjort det här exemplet med tanke på förskoleklass- och lågstadieelever men naturligtvis kan man använda idéen även för barn i förskolan.

Kommentera

