Problem eller möjlighet

Debatten om surfplattorna innebär problem eller möjlighet fortsätter.

Lyssna: Läsplattorna sprider sig i skolorna

Jag kan hålla med Tomas Kroksmark om att läroplanerna skulle behöva skrivas om för att sätta mer fokus på de digitala resursernas möjligheter. Men man kan ändå redan nu hitta argument till varför man  ska använda surfplattorna i förskolan, t ex kan man i Lpfö 98/10 läsa att  ”Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.”  Vidare står det att ”Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i lärandet.” Min upplevelse är att iPad i förskolan har väckt barns nyfikenhet,  lust att lära men även har bidragit till att skapa ett mångfald och en viss förnyelse av lärandet. Sedan behöver förskolebarn också lära sig att kritiskt granska det material som finns i iPad, allt är inte bra eller ”sant” bara för att det finns i en app i iPaden. Att förskolebarn i vissa fall kan mer än pedagogerna om iPad och hur den kan användas skapar nya förutsättningar för det livslånga lärandet. Vidare tycker jag också att iPad är ett mycket bra hjälpmedel för barn med funktionshinder, bara en sådan sak som att att iPad är liten och enkel att ta med överallt är till stor hjälp för barn som använder den som ett kommunikationsverktyg.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s