Barns tankar om iPad och lärande

Som vi skrivit om förut här på bloggen pågår en livlig diskussion i media och på bloggar om barn ska använda surfplattor eller inte i förskolan. Min uppfattning är att de flesta barn redan har stött på surfplattor hemma och att förskolan därför spelar en viktig roll för barnen i att visa på hur man pedagogiskt kan arbeta med surfplatta, introducera ett kritiskt tänkande kring IKT men även utjämna skillnader som annars kan uppstår bland de barns som har eller inte har tillgång till surfplatta hemma. Ett annat skäl till varför man kan använda surfplattor i förskolan tycker jag är att barn har tyckt att det varit roligt, vilket även klippet här nedan visar, surfplattor är kort sagt ett lärande som utgår från barnens intresse.

Nu har varje förskoleavdelning i Arvika kommun en iPad och jag skulle vilja veta mer om hur barnen på avdelningarna ser på att använda iPad i förskolan. Jag har därför ställt några frågor till tre barn i femårsåldern som går på olika förskolor om deras  erfarenheter av iPad, hur de ser på iPad och lärande och om deras tankar om  iPad och språkutveckling.

Har du sett en iPad förut?

Olle: Ja men bara på dagis.

Erik: Mm. Jag spelar ”Bakugan”, Det är som man kastar så öppnar dom  sig. Jag spelar ”Ben 10”. ”Ben 10” är att man ska slåss mot fiende.

Malin: Ja jag har en grön. Den ligger någonstans.

Använder du iPad, dator mm hemma?

Olle: Jag spelar ingenting hemma. Jo jag kan spela  på datorn. Massa spel.

Erik: Jag spelar spel.

Malin: Jag spelar krokodil och lite fåglar. Jag frågar pappa när jag vill spela.

Vad med iPad har varit roligast?

Olle: iPad är roligast för den kan man peka på och spela sådana spel

Erik: Olika spel.

Vad har du lärt dig när du använt iPad?

Olle: I alla fall så vet jag inte. Jo ja har lärt mig att man kan gå ifrån (avsluta) när man är på en bana. Vet du, jag klarade en bana på tid. Och jag har lärt mig att om man blandar blått och rött blir det lila färg.

Malin: Lärt mig att spela och sådant där. Trycka på olika knappar.

Vad tror du att barn kan lära sig mer med hjälp av iPad?

Erik: Man skulle kunna lära sig spela handspel. Man får en tärning. Då kan det hända att man kan vinna eller inte. Om man får en hand vinner man.

Malin: Jag vet inte. Men pappa har lärt mig att ladda den. Man sätter i en kabel.

Har du lärt dig några nya ord när du använt iPad?

Olle: ” iPad”. Förresten kan jag bara läsa korta ord.

Erik: Ja. Skrivinlärning. Då lär man sig av någon annan att skriva och skriva själv. Ett sådant spel har jag hemma. Och om det är något annat språk.

Hur tror du att barn kan lära sig prata mer med hjälp av iPad?

Erik: Med ”Transformers”, en robot, som är hjälte , den slåss mot skurken. Jag kan redan prata med den. Fast man måste skrika, för jag tror inte att de hör oss för vi är så små.

Malin: Ja att om de (barnen) är små och blir större och större så lär de stora den lilla.

Av svaren kan man se att barnen lägger ett stort fokus på att använda iPad för  att spela olika spel. Där tycker jag att förskolan har ett ansvar att visa på att iPad kan användas även i andra situationer, t ex för att fota, filma, rita och skriva. Men också att man som vuxen har en hel del att lära av barnen, jag inser att jag helt har missat vad ”Bakugan”, ”Ben 10” och ”Transformers” är. Barnen kan också sätta ord på vad de lärt sig med iPad och de har också tankar om vad och hur man skulle kunna lära sig mer. Det ska därför bli spännande att se hur de olika förskolorna kommer att använda iPad och hur barnens intresse för IKT tas till vara och utmanas!

Kommentera

