Efterarbete av texter

Uppgiften att illustrera texten och be barnen att rita något till den texten de skrivit på iPad har barn uppfatta på många sätt. En del barn ritar en bild under texten och använder bilden som stöd när de sedan läsberättar texten för sina kompisar. Här är ett exempel:HP0020

Andra har istället fokuserat på bokstäver och text och skrivit för hand detsamma som de har skrivit på iPad tidigare. Exempelvis så här:

HP0023

Några barn har färglagt eller ritat direkt i den färdiga texten. Att barnen har använt olika strategier är inte något de har lagt någon värdering i, utan alla verkar nöjda med sitt eget arbete! De färdiga texterna sätts sedan upp på väggen för att alla ska kunna ta del av berättelserna och barnen kan läsberätta texcterna fler gånger.

Efter att barnen på Förskolan Lugnet har börjat med ASL har pedagogerna märkt ett ökat intresse även för andra språkutvecklande aktiviteter som t ex magnetbokstäver, färglägga olika bokstäver, placeringskorten vid maten eller olika övningar att para ihop bild och ordbild.

One response to “Efterarbete av texter

  1. Pingback: Blogg-tips | Ipad i Östersund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s