Flerspråkighet i fokus

På ”Flerspråkighet i fokus” i Stockholm den 14 – 15 mars, visade Björn Kindenberg gratisprogrammet ”Storyjumper” som är ett verktyg för att skapa bilderböcker. På hans blogg, ”Magister Björn”  har han lagt ut presentationen från föreläsningen med förslag hur man kan planera arbetet med ”Storyjumper”, genrepedagogik och funktionell grammatik i klassen. På hans blogg finns också en bedömningsmatris. Men även yngre barn i förskola och på lågstadiet kan naturligtvis ha användning för programmet ”Storyjumper”. För att kunna använda ”Storyjumper” behövs en inloggning. Det finns även färdiga mallar och det går även att använda egna bilder eller fotografier i programmet. När böckerna är färdiga går de att beställa i inbunden bokform.

img_09862

Jenny Larsson och Åsa Lundman från Boliden hade en föreläsning om hur man kan stötta barns olika modersmål i förskolan. De visade på sidan ”Barnens bibliotek” där det finns boktips, länkar till andra hemsidor och där det även går att låna böcker. Böckerna ”Rosas bondgård” och ”Noras pulka” är exempel på böcker som finns på fler språk än svenska. På den förskola där Jenny Larsson arbetade hade de även tagit fram färgernas, veckodagarnas och olika formers namn på barnens olika modersmål. Färgernas namn kunde de sedan bl a använda när de spelade spel. De visade även exempel på två egna skyltar med ”hej” och ”välkommen” på barnens olika modersmål.

IMG_0966

Om föräldrasamverkan och förskolan som interkulturell mötesplats föreläste Sonia Sherefay. På hennes hemsida finns mer information om den föräldrautbildning hon har arbetat fram för att hjälpa nyanlända föräldrarna att förstå och bemöta olika svårigheter deras barn kan ställas inför i Sverige. Hon har även skrivit en bok ”Föräldrar i det mångkulturella Sverige”. Sonia Sherefay pratade bl a om att om man inte är född i en demokrati behöver man lära vad demokrati är och kan därför behöva prata på t ex föräldramöte vad demokrati innebär. På samma sätt kan föräldrarna också sakna erfarenhet och kunskap om vad den svenska förskolan innebär och hur man arbetar i den svenska förskolan.

IMG_0969

Hon pratade även om att man behöver vara tydlig när man utformar inbjudan till föräldramöte och även berätta varför föräldrarna ska gå på föräldramöten, annars kan föräldrarna lätt missuppfatta och tro att det är något de inte behöver delta i. Här visade hon några exempel på hur man kan utforma inbjudan till föräldramöte:

IMG_0970

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s